Hyr du ut din bostad i Spanien beskattas hyresinkomsten i Spanien även om du är bosatt i ett annat land. Estity guidar dig genom intäkter, uthyrningsperioder och relevanta kostnader fram till färdig deklaration.

Estity är registrerad som Social Collaborator hos den spanska skattemyndigheten, Agencia Tributaria (AEAT), och kan lämna in deklarationer digitalt för våra kunder.


Hur beskattas hyresinkomster i Spanien?
Som icke-resident ska du normalt deklarera inkomster från uthyrning av en fastighet som ligger i Spanien. Hyresinkomsten deklareras genom Modelo 210 och omfattas av den spanska inkomstskatten för icke-residenta, IRNR.
Hur skatten beräknas beror bland annat på din skatterättsliga hemvist och vilka kostnader som får beaktas. Enligt Agencia Tributarias nuvarande vägledning är skattesatsen 19 % för personer bosatta inom EU samt Island, Norge och Liechtenstein. För övriga skattskyldiga är den generella skattesatsen 24 %.
För personer som omfattas av reglerna för EU/EES kan kostnader som har ett direkt och ekonomiskt samband med hyresinkomsten vara avdragsgilla när villkoren är uppfyllda.
Bra att veta: Om bostaden bara hyrs ut under en del av året behandlas uthyrningsperioderna och perioderna för privat användning separat. Du kan därför behöva deklarera både hyresinkomst och schabloninkomst för samma bostad och år
Ange bostaden, ägarandel och de grunduppgifter som behövs för deklarationen.
Registrera uthyrningsperioder och de hyresintäkter som hör till året.
Samla de kostnader och underlag som kan påverka det beskattningsbara resultatet.
Kontrollera deklarationen och lämna in Modelo 210 digitalt.
MODELO 210
Samla dina uthyrningsperioder, hyresintäkter och relevanta kostnader i Estity. Vi guidar dig genom uppgifterna fram till färdig digital deklaration.