
Hej,
Hyr du ut din bostad i Spanien? Då finns det en viktig förändring att känna till.För inkomster från och med 2026 ändras reglerna för när deklarationen ska lämnas in.Med Estity behöver du inte hålla reda på de nya datumen. Du gör deklarationen som vanligt, så ser vi till att den lämnas in vid rätt tidpunkt.
Har du frågor är du varmt välkommen att svara på det här mejlet.
Vänliga hälsningar,
Från inkomståret 2026 ändras reglerna för när hyresinkomster från en bostad i Spanien ska deklareras via Modelo 210. För dig som är icke-resident innebär förändringen framför allt att deklarationstidpunkten beror på om beräkningen leder till skatt att betala eller om skatten blir 0 euro.
I Estity behöver du inte hålla reda på vilken period som gäller. Du gör deklarationen på samma enkla sätt – vi anpassar hanteringen efter de nya reglerna och ser till att den lämnas in vid rätt tidpunkt.
Om deklarationen innebär skatt att betala ska hyresinkomsterna för 2026 deklareras: 1–20 april 2027
Vid betalning genom autogiro gäller 1–15 april.
Om deklarationen i stället resulterar i 0 euro i skatt – så kallad cuota cero – ska den lämnas tidigare: 1–20 januari 2027
Det blir därför viktigare att ha sammanställt årets hyresintäkter och kostnader när kalenderåret är slut.
Samtidigt införs en ny bilaga till Modelo 210 där avdragsgilla kostnader för uthyrningen ska specificeras mer detaljerat. Det gör det ännu viktigare att löpande hålla ordning på hyresintäkter och underlag för exempelvis samfällighetsavgifter, försäkring, skatter och avgifter, el, vatten och andra kostnader kopplade till uthyrningen.
Nya regler – lika enkelt i Estity
Förändrade skatteregler ska inte göra deklarationen krångligare.
Från 1 januari 2027 kan du färdigställa deklarationen för dina hyresinkomster under 2026 i Estity. Vi beräknar resultatet utifrån dina uppgifter och håller reda på vilken deklarationsperiod som gäller:
- 0 euro i skatt → 1–20 januari
- Skatt att betala → 1–20 april
Du kan alltså göra klart deklarationen redan från januari, även om den ska lämnas in först i april. Estity ser till att deklarationen följer de nya reglerna och lämnas in vid rätt tidpunkt.
Samtidigt kan du samla årets intäkter, kostnader och underlag i Estity, så att uppgifterna finns på plats när det är dags att deklarera.
Gör deklarationen för 2025 – få Estity-Konto gratis i 12 månader
För de dagar under 2025 då bostaden stod till ditt förfogande och inte var uthyrd gäller fortfarande den 31 december 2026 som sista deklarationsdag.
Gör du din första deklaration för eget bruk 2025 genom Estity under 2026 ingår 12 månader Estity-Konto för den aktuella fastigheten, utan extra kostnad – ett värde av 120 €.
Du får ett helt år där du kan samla och översätta dokument, hålla ordning på intäkter och kostnader och dela information med familj eller andra ägare.
Erbjudandet gäller vid ett deklarationsköp för den aktuella fastigheten. Deklarationsavgiften och själva skatten betalas separat.






